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Aviation

STOPWAY(정지로), CLEARWAY(개방구역)

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안녕하세요. 주말 잘 보내셨나요? 저는 잘 보내다가 오늘 머리가 아파서.. 그래도 1일 1포스팅을위해 간단하게나마 올립니다. 오늘 알아볼것은 STOPWAY와 CLEARWAY인데요, 여러가지 근거들만 올리도록 하겠습니다.


- FAA -

Clearway means:
 
(1) For turbine engine powered airplanes certificated after August 29, 1959, an area beyond the runway, not less than 500 feet wide, centrally located about the extended centerline of the runway, and under the control of the airport authorities. The clearway is expressed in terms of a clearway plane, extending from the end of the runway with an upward slope not exceeding 1.25 percent, above which no object nor any terrain protrudes. However, threshold lights may protrude above the plane if their height above the end of the runway is 26 inches or less and if they are located to each side of the runway.
 
(2) For turbine engine powered airplanes certificated after September 30, 1958, but before August 30, 1959, an area beyond the takeoff runway extending no less than 300 feet on either side of the extended centerline of the runway, at an elevation no higher than the elevation of the end of the runway, clear of all fixed obstacles, and under the control of the airport authorities.
(Refer to 14 CFR Part 1.)
 
CLEARWAY− An area beyond the takeoff runway under the control of airport authorities within which terrain or fixed obstacles may not extend above specified limits. These areas may be required for certain turbine-powered operations and the size and upward slope of the clearway will differ depending on when the aircraft was certificated.
(Refer to 14 CFR Part 1.) (Refer. AIM Pilot/Controller Glossary)
 
Stopway means an area beyond the takeoff runway, no less wide than the runway and centered upon the extended centerline of the runway, able to support the airplane during an aborted takeoff, without causing structural damage to the airplane, and designated by the airport authorities for use in decelerating the airplane during an aborted takeoff.
(Refer to 14 CFR Part 1.)
 
STOPWAY− An area beyond the takeoff runway no less wide than the runway and centered upon the extended centerline of the runway, able to support the airplane during an aborted takeoff, without causing structural damage to the airplane, and designated by the airport authorities for use in decelerating the airplane during an aborted takeoff.
(Refer. AIM Pilot/Controller Glossary)
- JEPPESEN -

CLEARWAY — An area beyond the take-off runway under the control of airport authorities within which terrain or fixed obstacles may not extend above specified limits. These areas may be required for certain turbine-powered operations and the size and upward slope of the clearway will differ depending on when the aircraft was certified.
(Reference. JEPPESEN AIRWAY MANUAL GOLSSARY)
 
STOPWAY — A defined rectangular area on the ground at the end of take-off run available prepared as a suitable area in which an aircraft can be stopped in the case of an abandoned take-off.
(Reference. JEPPESEN AIRWAY MANUAL GOLSSARY)
 
STOPWAY — An area beyond the takeoff runway which is designed to support an airplane during an aborted takeoff without causing structural damage to the airplane. It cannot be used for takeoff, landing or taxiing.
(Reference. JEPPESEN PPM GLOSSARY APENDIX C)
- ICAO -

Clearway. A defined rectangular area on the ground or water under the control of the appropriate authority, selected or prepared as a suitable area over which an aeroplane may make a portion of its initial climb to a specified height.
Reference. ICAO ANNEX 4 CHAPTER 1. DEFINITIONS, APPLICABILITY AND AVAILABILITY)
 
Stopway. A defined rectangular area on the ground at the end of take-off run available prepared as a suitable area in which an aircraft can be stopped in the case of an abandoned take-off.
(Reference. ICAO ANNEX 4 CHAPTER 1. DEFINITIONS, APPLICABILITY AND AVAILABILITY)

ABBREVIATION
SWY Stopway
CWY Clearway
- 한국 -

제25조 (개방구역(Clearway))

개방구역을 설치할 경우 개방구역은 다음의 사항을 준수하여야 한다.
① 개방구역은 이륙활주가용거리(TORA)의 종단에서 시작하여야 한다.
② 개방구역의 길이는 이륙활주가용거리(TORA)의 절반을 초과해서는 안되며 활주로 중심선 연장선 양측으로 적어도 75m 확장하여 설정되어야 한다.
③ 개방구역의 지면은 1.25%상향의 경사도를 가진 평면 위로 돌출되어서는 안되며 이 평면의 낮은 쪽의 수평선은 활주로 중심선을 포함하는 수직면에 직각이면서 이륙활주가용거리(TORA) 종단에서 활주로 중심선상의 한점을 통과하는 수평선으로 한다.
④ 개방구역내의 지면 경사도가 비교적 작거나 평균 경사도가 상향될 때는 경사도의 급격한 상향변화를 피하여야 한다.
⑤ 제4항과 같은 상태에서는 활주로 중심선 연장선의 양측으로 22.5m 또는 활주로 폭의 1/2 거리내의 개방구역 부분에서 경사, 경사의 변화 및 활주로로부터 개방구역으로의 변화는 일반적으로 개방구역과 접하는 활주로의 요건과 동일하여야 한다.
⑥ 항행에 요구되는 장비나 시설을 제외한 물체로서 항공기에 위험을 줄 우려가 있는 개방구역내의 물체는 장애물로 간주하여 가능한 한 제거하여야 한다.
⑦ 제6항에서 규정한 항행에 사용되는 장비 및 시설은 항공기에 대한 위험을 최소화 할 수 있도록 부러지기 쉬운 재질로 하며 최소 중량 및 높이로 위치를 선정하여 설치하여야 한다.


제26조 (정지로(Stopway))

정지로를 설치할 경우 정지로는 다음과 같은 조건을 충족하도록 설치하여야 한다.
① 정지로의 폭은 활주로의 폭과 동일하여야 한다.
② 정지로에서의 경사도, 경사도의 변화 및 활주로에서 정지로까지의 경사도 변화는 다음을 제외하고 정지로와 접한 활주로의 경사도와 동일하여야 한다.
1. 제11조  <표 2-4>의 b)에 의하여 활주로 양측 1/4 지점에서 적용되는 0.8%의 경사도는 정지로에서 적용되지 않는다.
2. 정지로와 활주로가 접한 부분 및 정지로에서의 최대 경사도 변화율은 분류번호 3 또는 4인 활주로에서는 30m당 0.3%(최소곡선반경 10,000m)를 적용한다.
③ 정지로는 항공기가 이륙을 포기한 경우 항공기 기체에 손상을 주지 않고 항공기를 지지할 수 있도록 설치되어야 한다.
④ 포장된 정지로의 표면은 해당 정지로와 연결된 활주로의 표면마찰특성 이상을 갖도록 건설하거나 재포장 되어야 한다
(Reference. 비행장시설기준 행정규칙)

이상 STOPWAY 와 CLEARWAY에 대해 알아보았습니다. 감사합니다.

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