안녕하세요 여러분.. 제가 이글을 쓰다가... 날아가버려서 다시 작성합니다... 임시저장을 해놓았어야하는데, 밥먹고 오느사이 인터넷이 팅겨버렸네요ㅠㅠ 요즘은 1일 1포스팅을 목표로 꾸준히 올리고있는데 보람도 느끼고, 꾸준히 공부해야하면서 리마인드도 되니까 좋은것 같아요! 앞으로도 꾸준히 올리면서 같이 공부하고, 리마인드 해봅시당!!
오늘은 ENROUTE CHARTS에서 등장하는 MAA, MEA, MOCA, MRA 등등을 확인해볼텐데요, 일단 각 각의 근거들을 확인하면서 진행해보겠습니다.
먼저 FAA 먼저 보실까요?
Reference, 14 CFR §91.177 Minimum altitudes for IFR operations.
(a) Operation of aircraft at minimum altitudes. Except when necessary for takeoff or landing, or unless otherwise authorized by the FAA, no person may operate an aircraft under IFR below—
(1) The applicable minimum altitudes prescribed in parts 95 and 97 of this chapter. However, if both a MEA and a MOCA are prescribed for a particular route or route segment, a person may operate an aircraft below the MEA down to, but not below, the MOCA, provided the applicable navigation signals are available. For aircraft using VOR for navigation, this applies only when the aircraft is within 22 nautical miles of that VOR (based on the reasonable estimate by the pilot operating the aircraft of that distance); or (2) If no applicable minimum altitude is prescribed in parts 95 and 97 of this chapter, then—
(i) In the case of operations over an area designated as a mountainous area in part 95 of this chapter, an altitude of 2,000 feet above the highest obstacle within a horizontal distance of 4 nautical miles from the course to be flown; or (ii) In any other case, an altitude of 1,000 feet above the highest obstacle within a horizontal distance of 4 nautical miles from the course to be flown.
일단 기본으로 IFR 비행시에는, 통상 MIA라고 불리는 MINIMUM IFR ALTITUDE를 지켜야 하는데요, 이는 항공기가 이륙 또는 착륙하거나, FAA가 특별한 허가가 있지 않는 한 자신이 비행하고 있는 COURSE로 4마일이내 장애물(자연장애물이든 인공장애물이든)로부터 1,000 FEET 이상의 고도를 유지하며 비행해야하고, 산악지역인 경우에는 그 고도를 2,000 FEET로 정하고 있습니다. 한국으로 따지면 300 METER 와 600 METER입니다. 그리고 MOCA의 경우에는 MINIMUM OBSTRUCTION CLEARANCE ALTITUDE로 이 고도는 정해진 항로에서 VOR을 22 NM 이내에서 수신을 보장할수있는 고도입니다. 만약 VOR NAVIGATION을 하고 있다면 MOCA를 지키면서 가야겠죠?
다음으로는 두번째 조항을 보겠습니다.
Reference, 14 CFR §95.1 Applicability.
(a) This part prescribes altitudes governing the operation of aircraft under IFR on ATS routes, or other direct routes for which an MEA is designated in this part. In addition, it designates mountainous areas and changeover points. (b) The MAA is the highest altitude on an ATS route, or other direct route for which an MEA is designated, at which adequate reception of VOR signals is assured. (c) The MCA applies to the operation of an aircraft proceeding to a higher minimum en route altitude when crossing specified fixes. (d) The MEA is the minimum en route IFR altitude on an ATS route, ATS route segment, or other direct route. The MEA applies to the entire width of the ATS route, ATS route segment, or other direct route between fixes defining that route. Unless otherwise specified, an MEA prescribed for an off airway route or route segment applies to the airspace 4 nautical miles on each side of a direct course between the navigation fixes defining that route or route segment. (e) The MOCA assures obstruction clearance on an ATS route, ATS route segment, or other direct route, and adequate reception of VOR navigation signals within 22 nautical miles of a VOR station used to define the route. (f) The MRA applies to the operation of an aircraft over an intersection defined by ground-based navigation aids. The MRA is the lowest altitude at which the intersection can be determined using the ground-based navigation aids.
여기에서는 MAA, MCA, MEA, MOCA를 다 설명해놓았는데요.
MAA(MINIMUM AUTHORIZED ALTITUDE로 최대로 비행할수 있는고도인데, 이는 NAVAID의 SIGNAL COVERAGE를 보장받을 수 있는 고도를 초과하지는 않으며, 동일한 주파수를 가진 NAVAID가 교차되지 않는 고도로 설정합니다. 가끔 고고도에서 비행할 때, 동일 주파수가 재밍이 되면 안되고, 오직 하나의 NAVAID에서 SIGNAL을 받아야 하기 때문에 고도를 설정하는 것이죠
MCA는 MINIMUM CROSSING ALTITUDE로, 해당 지정된 FIX를 지날때에는 MCA고도 이상을 유지해서 지나가야합니다. 아래에 지형 및 인공장애물이 설치되어있어 해당 CLEARANCE를 주려고 하는것이죠
MEA는 MINIMUM ENROUTE ALTITUDE로 미국의 경우에는 항로의 폭이 좌우 4NM 인데, 해당 항로폭 이내에서 MIA를 지켜야 하죠, 즉 비산악지역 1,000 FEET / 산악지역 2,000 FEET 의 CLEARANCE를 주어야 합니다.REFERENCE, TERPS
MOCA는 위에서 설명했으며, MRA를 볼텐데요 MRA는 MINIMUM RECEPTION ALTITUDE로 MAA의미와는 다르게 지상 항법보조시설인, VOR과 같은 신호를 수신할수있는 최저 고도입니다. 아무래도 이 고도는, 신호를 위한 고도이기 때문에, 장애물관련 고도와 함께 보아야 할것입니다.
그다음에 설명안한것이 있는데, OROCA인데요, OROCA는 FAA에서 사용하는 용어로, JEPPESEN에서는 MORA라고 합니다. 하단 근거를 확인해 보고 무엇인지 알아보겠습니다.
REFERENCEM JEPPESE ICM
Reference, FAA AIM Glossary
OFF−ROUTE OBSTRUCTION CLEARANCE ALTITUDE (OROCA)− An off-route altitude which provides obstruction clearance with a 1,000 foot buffer in non−mountainous terrain areas and a 2,000 foot buffer in designated mountainous areas within the United States. This altitude may not provide signal coverage from ground-based navigational aids, air traffic control radar, or communications coverage
OROCA라고 하는것은, 미국 UNITED STATES내에서 사용하는 고도로, 산악 2000, 비산악 1000피트의 BUFFER를 제공하는것인데, 이는 항법신호와, ATC의 RADR, 그리고 통신주파수 COVERAGE를 제공하지 않습니다. 오직 비상상황이 생겼을때 DIVERT를 해야하는 상황이거나, 여의치 않은 이유로 OFF ROUTE를 해야할때 사용하는 고도로, 지형지물과 충돌을 방지하기 위하여 마련된것이죠. MORA와 GRID-MORA에 대해서는 아래에서 다시 설명하겠습니다.
마지막으로는 MVA가 있습니다. 이 고도는 MRA는 지상 NAVAID의 신호 수신이지만 그것과는 다르게 CONTROLLER에게 VECTORING을 받을수 있는 최소 고도로, ATC RADAR를 수신보장할수 있는 최저 고도인것입니다. IFR항공기는 VECTORING을 요청할수도 TRAFFIC에 의해서 받을수도 있기 때문에, 이 고도가 존재한다면 지켜야하겠습니다.
Reference, FAA AIM
MINIMUM VECTORING ALTITUDE (MVA)− The lowest MSL altitude at which an IFR aircraft will be vectored by a radar controller, except as otherwise authorized for radar approaches, departures, and missed approaches. The altitude meets IFR obstacle clearance criteria. It may be lower than the published MEA along an airway or J-route segment. It may be utilized for radar vectoring only upon the controller’s determination that an adequate radar return is being received from the aircraft being controlled. Charts depicting minimum vectoring altitudes are normally available only to the controllers and not to pilots.
그리고 마지막으로는 MORA와 GRID MORA인데 아까 OROCA라고 FAA에서 사용하는 용어 보셨나요? 그것과 같은 맥락의 용어입니다만. 사뭇 다릅니다 그 부분에 대해서 말씀드리겠습니다.
Reference, JEPPESEN AIRWAY MANUAL
MINIMUM OFF-ROUTE ALTITUDE (MORA) — This is an altitude derived by Jeppesen. The MORA provides known obstruction clearance 10NMeither side of the route centerline including a 10NM radius beyond the radio fix reporting or mileage break defining the route segment. For terrain and man-made structure clearance refer to Grid MORA.
GRID MINIMUM OFF-ROUTE ALTITUDE (Grid MORA) — An altitude derived by Jeppesen or provided by State Authorities. The Grid MORA altitude provides terrain and man-made structure clearance within the section outlined by latitude and longitude lines. MORA does not provide for navaid signal coverage or communication coverage.
a. Grid MORA values derived by Jeppesen clear all terrain and man-made structures by 1000ft in areas where the highest elevations are 5000ft MSL or lower. MORA values clear all terrain and man-made structures by 2000ft in areas where the highest elevations are 5001ft MSL or higher. When a Grid MORA is shown as “Unsurveyed” it is due to incomplete or insufficient information. Grid MORA values followed by a +/- denote doubtful accuracy, but are believed to provide sufficient reference point clearance.
b. Grid MORA (State) altitude supplied by the State Authority provides 2000ft clearance in mountainous areas and 1000ft in non-mountainous areas
JEPPESEN 에서는 말하는 MORA는 항로 좌우 10NM의 폭에서 OBSTRUCTION CLEARANCE를 제공합니다. 그리고 이는 MILAGE BREAK POINT나, FIX로 부터 10NM의 반경도 포함하고있죠.
GRID MORA라고 함은 해당 MORA의 개념에, 위도 경도가 들어간것입니다. 이는 위도 1도 경도 1도마다 MORA를 집어넣은것인데, a 항목에 따르는 JEPPESEN식의 GRID MORA는 5000 FT MSL 이하는 1000FT를, 5001FT MSL 이상은 2000FT CLEARANCE 를 제공하며, b 항목에 따르는 나라에서 정하는 GRID MORA는 산악 2000, 비산악 1000FT 를 제공합니다.
아래는 한국의 GRID MORA 입니다.
GRID MORA
추가로 ICAO, JEPPESEN AIRWAY MANUAL, 한국 기준도 다 보여드리고 싶지만 스크롤 압박때문에, 자세한것은 댓글로 달아주시면 REFERENCE들을 말씀드리겠습니다.