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Aviation

STABILITY 정리

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REFERENCE. FAA PHAK 5-14

 

Stability

Stability is the inherent quality of an aircraft to correct for conditions that may disturb its equilibrium and to return to or to continue on the original flight path. It is primarily an aircraft design characteristic.

 

Static Stability

Static stability refers to the initial tendency, or direction of movement, back to equilibrium. In aviation, it refers to the aircraft’s initial response when disturbed from a given pitch, yaw, or bank.

Static stability has been defined as the initial tendency to return to equilibrium that the aircraft displays after being disturbed from its trimmed condition.

 

- Positive static stability—the initial tendency of the aircraft to return to the original state of equilibrium after being disturbed.

- Neutral static stability—the initial tendency of the aircraft to remain in a new condition after its equilibrium has been disturbed.

- Negative static stability—the initial tendency of the aircraft to continue away from the original state of equilibrium after being disturbed.

STATIC STABILITY

정리 : 정적 안정성/정 안정성 이라 함은 항공기를 건들였을때(바람과 같은 기상에 의한 것일 수도있고, CONTROLL에 의한것을수도 있고 등 여러 상황이 있을것) 최초의 경향성/움직임을 말한다. 이 정정/정 안정성은 세가지로 나뉘는데, 양적 정적 안정성은 원래의 상태로 돌아가려는 경향, 중립 정적 안정성은 새로운 움직임으로 남는 경향, 음적 정적 안정성은 계속 멀어지려는 경향을 말한다. 중요한것은 최초의 경향 이라는 것이다.

 

Dynamic Stability

Dynamic stability refers to the aircraft response over time  when disturbed from a given pitch, yaw, or bank.

 

- Positive dynamic stability—over time, the motion of the displaced object decreases in amplitude and, because it is positive, the object displaced returns toward the equilibrium state.

- Neutral dynamic stability—once displaced, the displaced object neither decreases nor increases in amplitude. A worn automobile shock absorber exhibits this tendency.

- Negative dynamic stability—over time, the motion of the displaced object increases and becomes more divergent.

DYNAMIC STABILITY

정리 : 이제 동적/동안정성은 정안정성의 경향과 달리 시간의 개념이 들어간다. 최초의 경향은 정안정성에 대해 논하고, 그 이후 시간이 지남에 따라 어떤 변화를 보이는지는 동안정성을 논하면 된다. 양적 동안정성은 시간이 지남에 따라 진폭(항공기의 변화?)이 감소하여 원래의 상태로 돌아가려고 하게 되고(수렴), 중립 동안정성은 진폭이 작아지지도, 커지지도 않는 일정한 진폭을 유지하게 된다. 마지막으로 음적 동안정성은 진폭이 점점더 커지게 된다.

 

Stability in an aircraft affects two areas significantly:

 

• Maneuverability—the quality of an aircraft that permits it to be maneuvered easily and to withstand the stresses imposed by maneuvers. It is governed by the aircraft’s weight, inertia, size and location of flight controls, structural strength, and powerplant. It too is an aircraft design characteristic.

 

• Controllability—the capability of an aircraft to respond to the pilot’s control, especially with regard to flight path and attitude. It is the quality of the aircraft’s response to the pilot’s control application when maneuvering the aircraft, regardless of its stability characteristics.

 

정리 : 기동성과 조종성에 영향을 주고, 조종성은 조종사의 조적에 의해 항공기가 얼마나 잘 반응하느냐, 그리고 기동성은 기동을 했을 대 얼마나 잘 버티느냐인데, 전투기 같은경우에는 기동성이 좋아야 한다.

 

추가로 3가지 안정성.

 

Longitudinal Stability (Pitching) : 세로 종축 안정성

- CG의 위치 전방이냐 후방이냐

- 꼬리날개의 면적이나 크기(TAIL DOWN FORCE)

 

Lateral Stability (Rolling) : 가로 종축 안정성

- DIHEDRAL / 상반각

- SWEEPBACK WING

- KEEL EFFECT

- WEIGHT DISTIBUTION

 

Directional Stability (Yawing) : 수직 방향 안정성

- WEATHER VANE

 

그리고 마지막으로

 

DUTCHROLL 은 Lateral Stability가 Directional Stability 보다 클 경우 나타나고

Spiral Instability 는 Directional Stability가 Lateral Stability보다 클 경우 나타난다.

 

Dutchroll, 이를 막기위해 yaw damper를 사용한다. 

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