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Aviation

CAVOK /ICAO-FAA-KOR

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(REFERENCE. Annex 3, Meteorological Service for International Air Navigation 20th Edition, July 2018)

 

2.2 Use of CAVOK

When the following conditions occur simultaneously at the time of observation:

a) visibility, 10 km or more, and the lowest visibility is not reported;

Note 1.— In local routine and special reports, visibility refers to the value(s) to be reported in accordance with

4.2.4.2 and 4.2.4.3; in METAR and SPECI, visibility refers to the value(s) to be reported in accordance with 4.2.4.4.

Note 2.— The lowest visibility is reported in accordance with 4.2.4.4 a).

b) no cloud of operational significance;

c) no weather of significance to aviation as given in 4.4.2.3, 4.4.2.5 and 4.4.2.6;

information on visibility, runway visual range, present weather and cloud amount, cloud type and height of cloud base shall be replaced in all meteorological reports by the term “CAVOK”.

 

4.5.4.3 Recommendation.— In local routine reports, local special reports, METAR and SPECI:

 

d) if there are no clouds of operational significance and no restriction on vertical visibility and the abbreviation “CAVOK” is not appropriate, the abbreviation “NSC” should be used;


(REFERENCE. GEN 1.7 Differences From ICAO Standards, Recommended Practices and Procedures)

 

The United States does not use the term CAVOK in meteorological reports. This difference is also applicable to Table A3-2, METAR and SPECI.

 

U.S. controllers do not use the term “CAVOK.” However, the ceiling/sky condition, visibility, and obstructions to vision may be omitted if the ceiling is above 5,000 feet and the visibility is more than 5 miles.

The United States does not use CAVOK and NSC in the TAF. US practices do not include TCU in the TAF.


(REFERENCE. 항공기상업무지침)

 

바. CAVOK, NSC 정의

1) CAVOK (Ceiling And Visibility OK)

① 항공기상 관측에서는 항공기 운항에 직접 영향을 줄 수 있는 기상현상 또는 일정한 기상요소값 이상인 경우에는 그 기상현상의 명칭 또는 지정된 기상요소 관측값을 구체적으로 명시하는 대신 "CAVOK"라는 용어를 사용하므로 관측 보고의 간편화를 기하고 있다.

② 다음과 같은 상태가 동시에 관측되었을 경우 모든 기상관측보고에는 시정, 활주로 가시거리, 현재일기, 구름정보 대신 "CAVOK" 라는 용어를 사용한다.

- 시정 10 ㎞ 이상

- 운항 상 중요한 구름이 없을 때

- 강수, 대기물 • 먼지현상, 뇌전 등의 중요일기가 없을 때

<주> 최저섹터고도(MSA: Minimum Sector Altitude)란 공항부근의 무선항공보안 시설을 중심으로 반경 46 ㎞ (25 해리)의 원내에 위치한 모든 물체의 높이로부터 긴급사태에 대비해서 최소한 1000 ft (300 m)의 여유를 두고 설정한 비행안전최저 고도이며 각 공항별 MSA는 다음과 같다.

2) NSC (Nil Significant Cloud)

운항 상 주요한 구름이 없고 수직시정에 제한이 없으나 "CAVOK" 약어 사용이 부적절 할 경우에 사용해야 한다.

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